Bezwaar maken
Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente.
Bijvoorbeeld:
- u hebt een vergunning aangevraagd, maar deze niet gekregen;
- uw buren hebben een vergunning gekregen waar u het niet mee eens bent;
- uw verzoek om een bijstandsuitkering is afgewezen; of
- de gemeente neemt een verkeersbesluit waarmee u het niet eens bent.
In veel gevallen kunt u bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente waarmee u het niet eens bent. Voorwaarde is wel dat u een direct belang hebt bij het besluit; u moet dus ‘belanghebbende’ zijn.
De bezwaarprocedure biedt de mogelijkheid van een herbeoordeling van het besluit.
Hoe werkt bezwaar maken?
U kunt schriftelijk of digitaal bezwaar maken tegen een beslissing van de gemeente. Als een bezwaarschrift is ontvangen, wordt allereerst gekeken of het bezwaar aanleiding geeft tot nader overleg met de bezwaarde. Soms kunnen in een gesprek de vragen worden beantwoord die in het bezwaar aan de orde worden gesteld. Soms leidt het bezwaar of gesprek tot een herziening van het besluit. Dit leidt regelmatig tot de intrekking van het bezwaar.
Als een oplossing niet mogelijk is, moet er een beslissing op het bezwaar worden genomen.
Voordat het college (of de burgemeester of gemeenteraad) een beslissing kan nemen op het bezwaar, wordt het bezwaar voor advies voorgelegd aan de onafhankelijke commissie bezwaarschriften. De commissie hoort de bezwaarde, eventuele belanghebbenden en een vertegenwoordiger van de gemeente. Tijdens de hoorzitting krijgen alle betrokkenen gelegenheid hun zienswijze toe te lichten, op elkaars zienswijze te reageren en om vragen van de commissie te beantwoorden. Na afloop van de hoorzitting bepaalt de commissie haar advies.
De commissie brengt haar advies uit aan het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft. Meestal is dit het college, maar het kan ook de burgemeester of de gemeenteraad zijn.
Het bestuursorgaan neemt daarna een beslissing op het bezwaar, waarbij het rekening moet houden met het advies van de commissie. Het bestuursorgaan mag afwijken van het advies, maar moet dat dan goed motiveren.
(online) bezwaar maken tegen een besluit
Dit doet u door een bezwaarschrift te sturen naar de gemeente. In uw bezwaarschrift legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. De gemeente moet dan opnieuw beslissen.
Online bezwaar
Online maakt u bezwaar via het digitale formulier op onze website. U moet zich hiervoor aanmelden met DigiD.
Schriftelijk uw bezwaar indienen
Schrijf een brief met daarin:
- Uw naam en adres en telefoonnummer.
- De datum waarop u de brief schrijft.
- Het besluit waartegen u bezwaar maakt.
- Waarom u bezwaar maakt.
- Uw handtekening.
Deze brief kunt u indienen op 2 manieren:
- Per post.
- Afgeven op het gemeentehuis.
Ons adres:
Gemeente Westerkwartier
Postbus 100
9350 AC Leek
Openbare zittingen
De zittingen van de commissie zijn in beginsel openbaar. Dit geldt echter niet voor bezwaren die betrekking hebben op het sociale domein (o.a. Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdwet).
Voor informatie over de werkwijze van de commissie bezwaarschriften of de agenda van de hoorzittingen kunt u contact opnemen met het secretariaat van de commissie (tel. 140594).
Gedragsregels tijdens een hoorzitting
Wij rekenen op uw medewerking aan het ordelijke verloop van de hoorzitting. De Commissie Bezwaarschriften heeft hiervoor de volgende gedragsregels opgesteld:
Algemene regels
- De voorzitter bepaalt de orde van de hoorzitting en kan personen verzoeken de zittingsruimte te verlaten indien men zich niet houdt aan de gedragsregels;
- Het geluid van mobiele telefoons of andere communicatieapparatuur dient tijdens de hoorzitting uitgeschakeld te zijn;
- Zij die niet deelnemen aan de hoorzitting- toehoorders en bezoekers- dienen zich tijdens de hoorzitting te onthouden van enig commentaar;
- Het is niet toegestaan drinken en/of voedsel te nuttigen in de zittingsruimte tijdens de hoorzitting;
- Het is niet toegestaan om alcohol en/of verdovende middelen mee te nemen;
- Het is niet toegestaan om wapens en/of voorwerpen die als wapen kunnen worden gebruikt mee te nemen;
- Het meenemen van dieren (behalve hulphonden) tijdens de hoorzitting is niet toegestaan.
Beeld- en/of geluidopname afspelen door partijen
- Tijdens hoorzittingen van de commissie mogen door partijen slechts beeld- en/of geluidsopnamen worden afgespeeld, indien dit schriftelijk en uiterlijk vijf werkdagen vóór de dag van de zitting is verzocht aan het secretariaat van de commissie. Bij dit verzoek wordt de lengte van de opname(n) benoemd, alsmede de technische voorzieningen die eventueel nodig zijn in verband met het afspelen daarvan. De voorzitter beslist op het verzoek;
- Voor het afspelen van beeld- en/of geluidsopnamen mag slechts gebruik worden gemaakt van apparatuur die door de gemeente Westerkwartier ter beschikking is gesteld en die door haar is opgesteld in de zittingsruimte;
- De voorzitter kan het verzoek tot afspelen van de opname(n) afwijzen indien de lengte van de gezamenlijke opname(n) meer dan vijf minuten bedraagt, of indien het afspelen daarvan naar diens oordeel de orde van de hoorzitting anderszins nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Beeld- en geluidopnamen
- Het maken van beeld- en/of geluidopnamen tijdens de hoorzitting is niet toegestaan;
- Rechtstreekse uitzendingen zijn evenmin toegestaan;
- Voorafgaand aan de hoorzitting mag alleen de openbare ruimte vóór de zittingsruimte op beeld worden vastgelegd. De zittingsruimte zelf mag niet gefilmd worden;
- Medewerkers van de gemeente Westerkwartier, leden van de Commissie Bezwaarschriften, andere bezwaarden en/of derde-belanghebbenden, bezoekers/toeschouwers mogen niet op beeld- en/of geluid worden vastgelegd, ook niet in de openbare ruimte in het gemeentehuis;
- Filmopnameapparatuur dient buiten de zittingsruimte te blijven;
- Als een belanghebbende beeld- en/of geluidopnamen wenst te (laten) maken tijdens de hoorzitting, kan deze uiterlijk één week voorafgaand aan de hoorzitting de commissie verzoeken om bij uitzondering beeld- en geluidopnamen tijdens de hoorzitting toe te staan. Dit kan door een e-mail te sturen naar juridischezaken@westerkwartier.nl. De voorzitter neemt dan namens de commissie een beslissing op het verzoek.
Niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift
Bent u het ook niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u vaak beroep indienen bij de rechter. Informatie over deze mogelijkheid wordt opgenomen in de beslissing op het bezwaar.
Samenstelling commissie bezwaarschriften
De volledige commissie bestaat uit de volgende personen:
- mevrouw mr. J.P. Schrale-Oranje, voorzitter;
- de heer mr. H.A. Vriezema, vice voorzitter;
- mevrouw mr. J. Wiersma-Veenhoven, lid;
- de heer mr. J.P. Ketelaar, lid;
- mevrouw mr. drs. I.A.M. van Boetzelaar-Gulyás, lid;
- mevrouw mr. Y. Meijer, lid; en
- de heer mr. M.J. Muller, lid.
Er wordt gehoord door een voorzitter en twee leden, waarbij steeds in wisselende samenstelling wordt gewerkt.
Zittingsdata 2024
De commissie houdt twee avonden per maand hoorzittingen, als regel op de eerste maandag en de derde woensdag van de maand (vanaf 18.00 uur). De zittingen worden gehouden in het gemeentehuis in Zuidhorn. Als een fysieke hoorzitting niet mogelijk is, kan telefonisch of digitaal worden gehoord via MS Teams.
De zittingsdata in 2024 zijn:
Maand | Datums |
---|---|
April | maandag 8 april 2024 woensdag 17 april 2024 |
Mei | maandag 6 mei 2024 woensdag 15 mei 2024 |
Juni | maandag 3 juni 2024 woensdag 19 juni 2024 |
Juli | maandag 1 juli 2024 woensdag 17 juli 2024 |
Augustus | maandag 5 augustus 2024 woensdag 21 augustus 2024 |
September | maandag 2 september 2024 woensdag 18 september 2024 |
Oktober | maandag 7 oktober 2024 woensdag 16 oktober 2024 |
November | maandag 4 november 2024 woensdag 20 november 2024 |
December | maandag 2 december 2024 woensdag 18 december 2024 |