Vraag- en antwoordlijst bijeenkomst 24 februari 2025
Hieronder leest u de vragen en antwoorden naar aanleiding van de informatiebijeenkomst van 24 februari 2025.
- Komt er nog een extra opvanglocatie in het Roblespark?
We onderzoeken de mogelijkheden voor de realisatie van een aantal flexwoningen op deze locatie. - Waarom wordt het gemeentehuis van Grootegast niet gebruikt?
Door de sluiting van het gemeentehuis in Leek maken we weer gebruik van het gemeentehuis in Grootegast. Daarom kunnen we dit gebouw niet inzetten voor de huisvesting van statushouders. - Deze aantallen zijn te veel in dit kleine dorp.
De locatie ligt tussen Doezum en Grootegast. De voorzieningen waar de statushouders gebruik van maken, zoals supermarkten, zijn vooral in Grootegast te vinden. De beide dorpen gezamenlijk hebben een inwonertal van ruim 4000. We hebben in Grootegast de afgelopen jaren 80 Oekraïense ontheemden opgevangen. De ervaring is dat dit aantal door het dorp goed kon worden opgenomen. - Deze mensen moeten inburgeren, hebben geen binding met het dorp en hebben een andere achtergrond en andere geloofsovertuiging. Is hier over nagedacht?
Statushouders wonen al geruime tijd in Nederland en zijn al geheel of gedeeltelijk aan de Nederlandse cultuur gewend. Bij vestiging in de gemeente start inderdaad het inburgeringstraject. Dit betekent dat statushouders worden begeleid door consulenten inburgering van de gemeente, Sociaal Werk de Schans en medewerkers van Vluchtelingenwerk. Daarnaast zijn er woonbegeleiders die de statushouders in de doorstroomlocatie gaan begeleiden. Er is dus volop aandacht voor een goede overgang naar het leven in Nederland. - De politie moet bijvoorbeeld in geval van calamiteiten van ver komen. Hoe kun je de veiligheid borgen?
De veiligheid op en om de locatie heeft onze aandacht. We doen dat als eerste door goed in contact met onze bewoners te staan en oog te hebben voor hun welzijn. Dan kunnen we ook vroegtijdig signaleren als er iets aan de hand is. Op de locatie gelden huisregels. De naleving daarvan controleert de woonbegeleiding. Tot slot is er 24 uur per dag, zeven dagen in de week (24/7) beveiliging op de locatie aanwezig, mocht er zich iets voordoen. Ook staan we in goede verbinding met onze directe omgeving. We horen het graag als er vragen of irritaties zijn, zodat we dat tijdig kunnen oplossen. - Waarom een opvanglocatie naast het zwembad en het sportterrein met sporthal en sportveld?
Deze locatie is ons aangeboden. - Waarom is gekozen voor het terrein Provincialeweg 133A terwijl er aan de andere kant van de sporthal ook ruimte is?
De woonvisie is net goedgekeurd. Waarom wel aan de ene kant en niet aan de andere kant. Deze locatie is ons aangeboden en kan snel worden gerealiseerd. Dat is ook nodig gelet op de omvang van de opgave waar we voor staan en de indeplaatsstelling door de provincie. - Waarom is er geen locatie gekozen in Zuidhorn?
Dit in verband met betere openbare vervoersmogelijkheden. Zuidhorn zou beter bereikbaar zijn. Zuidhorn heeft inderdaad nog betere openbare vervoersmogelijkheden dan de huidige locatie door de aanwezige treinverbinding. De huidige locatie is de eerste, maar niet de enige locatie die we van plan zijn te realiseren. De opgave is zo groot, dat we ook andere locaties nodig hebben. Die spreiden we over de rest van de gemeente. - Er komen hier 25 statuswoningen en jullie (de gemeente) hebben gezegd dat er meer woningen komen om door te stromen. Maar waarom kiezen jullie niet voor acht chalets in Marum (bijvoorbeeld) en acht op een andere locatie?
Dit komt aan de ene kant doordat de dorpen Grootegast en Doezum in staat zijn om dit aantal te huisvesten. En aan de andere kant door de noodzaak om op korte termijn voldoende woningen te regelen. We hebben een achterstand van het jaar 2023 (54 personen) en een taakstelling voor het jaar 2025 (130 personen), die we dit jaar moeten onderbrengen. - Waarom alleen een opvanglocatie Grootegast?
En waarom niet de statushouders verdelen over de vier voormalige gemeenten? We verwijzen naar de antwoorden op vragen 8 en 9. - Heeft de provincie of de gemeente een alternatief voor Doezum? We hebben op dit moment geen alternatief voor deze locatie. Of de provincie dat heeft, weten we niet.
- Het voelt alsof er maar mensen binnen blijven komen. We zien dit ook in Ter Apel. Waar stopt het?
De instroom in Nederland en de eventuele beperking daarvan is een verantwoordelijkheid van het Rijk. De gemeente is verantwoordelijk voor huisvesting van statushouders. Zo lang er instroom is en de gemeente wettelijk verantwoordelijk blijft voor huisvesting van statushouders, blijft deze groep een beroep doen op de lokale sociale woningvoorraad. - Wellicht komen er getraumatiseerde mensen inclusief kinderen binnen. Hoe kunnen we hen begrijpen en goed begeleiden?
Inwoners hebben daar geen ervaring mee. Deze ervaring hebben we als gemeente inmiddels wel, vanuit de begeleiding van Oekraïense ontheemden. Dit is maatwerk, de ene kan er goed mee omgaan en de ander heeft specialistische begeleiding nodig. Deze wordt, als het nodig is, ingeschakeld. - Hoe kan de achterstand voor het opvangen van statushouders nu zo hoog zijn?
Vanaf 2022 is de taakstelling van de gemeente Westerkwartier verdubbeld. Het aantal sociale huurwoningen in onze gemeente is laag (20%). Daarom is het moeilijk alle statushouders van een woning te voorzien. De komende jaren wordt het aantal woningen, en dus ook het aantal sociale huurwoningen, fors uitgebreid. Deze uitbreiding vraagt echter veel tijd. In de tussenliggende periode zijn we aangewezen op tijdelijke oplossingen zoals een doorstroomlocatie. - Is de raadsvergadering van 26 maart nog nodig?
Ja. De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan en spreekt zich in zijn vergadering van 26 maart uit. - Hoeveel begeleiders komen er op een groep van 100 mensen?
Als ze naar Grootegast gaan voor inkopen. Wie gaat er dan met ze mee? De vaste bezetting bestaat uit dagelijks twee woonbegeleiders. Zij begeleiden het samen wonen en het deelnemen aan de Nederlandse samenleving. Daarnaast begeleiden ook Vluchtelingenwerk en Sociaal Werk De Schans de statushouders. Zie ook het antwoord op vraag 4. - Waarom moet alles zo snel gerealiseerd worden?
We hebben een achterstand uit het jaar 2023 op te lossen. Doen wij dat niet of niet tijdig, dan treedt de provincie in de plaats. Dat betekent dat zij de regie overneemt. We vinden dit een onwenselijke situatie. - Wat als het niet goed gaat?
Wat gaat er dan gebeuren? Gaat het weg, blijft het? We monitoren nauwgezet hoe het in de doorstroomlocatie verloopt. Dat doen we ook in afstemming met de omgeving. Door goed met elkaar in contact te staan, vangen we irritaties en problemen vroegtijdig op. We verwachten op deze manier een goede tijdelijke huisvesting te kunnen realiseren. - Er wordt over gesproken dat er veel alleenstaande/gaande statushouders komen. Zet je deze mensen bij elkaar in?
We moeten rekening houden met alleenstaanden, alleengaanden (mensen van wie het gezin nog komt) en gezinnen. We zorgen voor een passende verdeling van de bewoners over de chalets. We betrekken daarbij de (culturele) achtergrond van de bewoners. Zo doen we dat ook in de Oekraïne opvang. Statushouders zijn gewend om ruimte te delen, omdat dat in een azc ook het geval is. - Heeft de gemeente invloed op de samenstelling van de statushouders die in Doezum komen wonen?
Nee, in beginsel niet. Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) is verantwoordelijk voor de toedeling van statushouders aan gemeenten. In goed overleg met COA geven we wel aan dat onze voorkeur uitgaat naar gezinnen, omdat ook het sociale woningaanbod in onze gemeente daar het beste bij past. Echter, het aantal statushouders met gezinnen dat in Nederland verblijft is beperkt. Verder proberen we onderling met andere gemeenten te ruilen. - Wat voor last krijgt de inwoner ervan als de provincie de regie gaat overnemen?
Als de provincie de regie overneemt, mag de provincie alle bevoegdheden uitoefenen die het college en de gemeenteraad hebben op het gebied van statushouders. De provincie mag de maatregelen nemen, die zij nodig vinden. De kosten daarvan legt de provincie bij de gemeente neer. Dit kan op termijn leiden tot hogere lasten als de uitgaven zo hoog zijn, dat we deze niet in de begroting kunnen opvangen. Verder proberen we als gemeente een evenwichtige afweging van belangen uit te voeren. De provincie heeft de vrijheid om die belangen minder of anders te wegen. Als we op 1 april 2025 de resterende taakstelling van het eerste half jaar van 2023 niet hebben opgelost, dan neemt de provincie de regie over. De provincie heeft aangegeven nog niet te weten wat zij op dat moment gaat doen. We verwachten echter dat de provincie de plannen die er op dat moment zijn gaat vervolgen en uitvoeren. - Wat gebeurt er na drie jaar met de statushouders en de chalets? Is er een garantie dat het dan stopt?
Na drie jaar stopt de doorstroomlocatie en loopt de tijdelijke omgevingsvergunning af. De chalets worden dan verwijderd. Als de ondernemer plannen heeft voor de periode daarna, dan moet de ondernemer deze bij de gemeente indienen en beoordelen we deze. De statushouders stromen door naar vervolghuisvesting. - Wat is het plan?
De doorstroomlocatie in Doezum is één van de vele stappen die we zetten om de achterstand in de huisvesting van statushouders 2023 op te lossen. En ervoor te zorgen dat we de komende jaren de jaarlijkse taakstelling kunnen realiseren. Zoals aangegeven bij het antwoord op vraag 14 hebben we als gemeente op dit moment een laag percentage sociale huurwoningen. Dat maakt het huisvesten van meerdere doelgroepen lastig. De komende jaren werken we daarom hard aan het vergroten van onze woningvoorraad. En hiermee ook aan vergroting van het aantal sociale huurwoningen. Dit kost echter veel tijd en dus zijn er in de tussentijd tijdelijk extra maatregelen nodig. De huisvesting van statushouders is een wettelijke taak die we moeten uitvoeren. De jaarlijkse taakstelling de komende jaren bedraagt naar verwachting steeds 130 personen. Stappen die we het afgelopen jaar al hebben gezet, zijn onder andere: • Een hogere toewijzing van het aantal sociale huurwoningen aan statushouders; • Inzet van een beperkt aantal vakantiehuizen/chalets voor eerste opvang; • Het zoeken naar huurwoningen anders dan die van de woningcorporatie; • Het zoeken naar andere huisvestingsvormen. Stappen die we de komende jaren gaan zetten, zijn in ieder geval de realisatie van 50 flexwoningen. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om andere maatregelen te nemen. Dit geheel aan maatregelen maakt onderdeel uit van ons plan van aanpak dat we met de provincie hebben afgestemd. - Is er open en helder gecommuniceerd naar de inwoners in aanloop naar het voorgenomen besluit?
Ja. Direct nadat wij het voornemen hebben genomen om een doorstroomlocatie te realiseren, hebben we bij de direct omwonenden een brief bezorgd/persoonlijk overhandigd. We hebben dorpsbelangen en de ondernemingsvereniging geïnformeerd. Omwonenden van de locatie (1000 adressen) hebben een brief gekregen met daarin een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst. Ook hebben we de betrokken ketenpartners geïnformeerd. Daarnaast hebben we informatie op de website geplaatst met onder andere een veel gestelde vragen- en antwoordenlijst die periodiek wordt aangevuld. Over het plan hebben we ook een persbericht uitgedaan. We realiseren ons dat ondanks onze goede intenties en onze acties inwoners zich overvallen en wellicht niet goed genoeg geïnformeerd voelen. We staan open voor suggesties en nemen die graag mee voor een volgende ontwikkeling. - Hoe gaan we 100 statushouders welkom heten in Doezum? Is dit niet veel te veel?
Voor wat betreft het aantal verwijzen we naar het antwoord op vraag 3. De ontvangst van de statushouders gebeurt door de woonbegeleiders en het begeleidingsteam van Vluchtelingenwerk en Sociaal Werk De Schans. We vinden het fijn als inwoners van Doezum en Grootegast daar ook een rol in willen spelen. Opgave kan via huisvestingstatushouders@westerkwartier.nl. - Waarom geeft de gemeente de taak niet terug aan Brussel?
De gemeente mag niet bouwen vanwege de CO2, maar we worden wel gedwongen om op te vangen. Dat kan alleen niet vanwege te weinig woningen. Het is inderdaad zo dat woningbouw een grote uitdaging is in deze tijd. Er zijn veel belemmeringen die de voortgang tegenhouden. We hebben een wettelijke taakstelling die de provincie handhaaft. We zijn gehouden om oplossingen te vinden voor de huisvesting van statushouders. - Hoe wordt omgegaan met eventuele belangenverstrengeling tussen de investeerder en de raad? Wij zijn niet op de hoogte van belangenverstrengeling. Melding daarvan kan aan de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester.
- Er staat in Boerakker een camping te koop, is dit geen goede locatie voor een opvang?
We staan open voor alle mogelijkheden die ons worden aangeboden om onze opgave de komende jaren te realiseren. Het kopen van een camping en realisatie van chalets in eigen beheer kost veel tijd en biedt daarom voor de korte termijn geen oplossing. - Hoe gaat de gemeente ervoor zorgen dat onze kinderen veilig naar het zwembad kunnen?
Kinderen kunnen veilig naar het zwembad. - Mogen deze statushouders ook werken?
Ja. - Kan de gemeente financiële openheid geven over deze opvanglocatie?
In het besluitvormingsproces werken we de financiële aspecten van de doorstroomlocatie uit. - Wanneer werd de gemeente benaderd door deze investeringsmaatschappij?
Oktober 2024. - Hoe is het aantal van 75 tot 100 statushouders tot stand gekomen in 25 chalets?
Dit aantal is voldoende om de achterstand 2023 in te halen en geeft ruimte voor de realisatie van een deel van de taakstelling 2025. - Waarom wordt op deze manier burgerparticipatie uitgevoerd (trede 2, Raadplegen)?
De wijze van burgerparticipatie is afhankelijk van verschillende omstandigheden. Onder andere van de tijd die er is en de mate van invloed. We staan als gemeente onder grote druk om op korte termijn de achterstand 2023 in te halen. Doen we dit niet, dan neemt de provincie de regie over. Met Raadplegen willen we inwoners informeren en van hen horen wat het voorgenomen besluit voor hen betekent. Deze trede geeft ons de mogelijkheid om rekening te houden met wat inwoners willen. Het geeft ook de ruimte om, in het kader van belangenafweging, wensen niet te honoreren. - Hoe kan de gemeente aan voldoende personeel komen voor de locatie?
Tot nu toe hebben we alle vacatures voor woonbegeleiders kunnen vervullen. We hebben vertrouwen dat dat ook lukt voor de locatie Doezum. - Hebben de burgemeester en wethouders stemrecht in de raad?
Nee. De raad staat los van het college (dualisme). Het college doet een voorstel en de gemeenteraad besluit daarover. - Kunnen wij in contact komen/referenties krijgen van eerdere locaties en bijvoorbeeld buurtverenigingen?
Misschien krijgen we dan meer begrip. We gaan onderzoeken of we u in contact kunnen brengen met referenties. - Wanneer komt de gemeenteraad met het financiële stuk naar buiten?
We verwijzen u naar het antwoord op vraag 31. - Hoe zorgen jullie ervoor dat de schoolklassen, zwemlessen en bussen niet overvol raken?
We staan in contact met onze ketenpartners en stemmen dit verder met hen af.