Marum
Het concept woonplan voor Marum is klaar. Lees hieronder het concept woonplan, de analyse en samenvatting van de de eerste dorpsavond op 18 april 2024 en de presentatie van de tweede dorpsavond op 26 september 2024. Eventuele reacties op het concept woonplan konden tot en met 25 oktober 2024 ingediend worden bij de gemeente.
Opmerkingen dorpsavond Marum 18 april 2024
ALGEMENE OPMERKINGEN
De inwoners van Marum waren goed vertegenwoordigd op de dorpsavond voor woningbouw. Naar schatting 100 geïnteresseerde inwoners kwamen naar de dorpsavond om het gesprek met de gemeente te voeren over diverse locaties. Hieronder worden de resultaten van de dorpsavond per locatie samengevat. Echter, we beginnen met een aantal algemene opmerkingen van de bewoners van Marum.
- Let op infrastructuur, ontsluiting en verkeersdrukte in het dorp
- Bestaande bouwlocaties 5, 6, 7 en 8 worden vaak aangegeven als optie voor seniorenwoningen
- De Kruisweg wordt gezien als vooraanzicht van Marum, dus belangrijk als hier bouw komt het passend te maken
- Er is voorkeur voor verdichting in centrumlocaties
- Er kan op plekken in het dorp meer de hoogte in (op schaal) worden gebouwd en er kan meer inbreiding plaatsvinden
- Er wordt waarde gehecht aan de natuur en het groen rondom Marum
M1, Noorderweg
M1 wordt samen met M2 gezien als het vooraanzicht van Marum. M1 viel voor de meeste bewoners direct af gezien de locatie ten opzichte van de industrie. Maar als er wordt gebouwd, niet te hoog en in oude stijl.
M2, Parkeerplaats Tolhuisstraat
Over deze locatie wordt niet heel veel gezegd. Als opmerking staat wel dat als de horeca terug komt, deze locatie niet vol moet worden gebouwd. Als er wel gebouwd gaat worden, heeft de voorkeur 2-laags. M2 lijkt van zelfsprekend een locatie voor woningbouw.
M3, Alberdaweg/ Malijksepad
Ook deze locatie heeft niet veel opmerkingen. Maar de lichte voorkeur gaat uit naar niet hier bouwen. Vanwege verkeersontsluiting, een stukje geschiedenis, privaatrechtelijke stukken en het is een mooi stukje groen in Marum.
M4, Alberdaweg/ Lindsterlaan
Over M4 zijn meningen verdeeld. Aan de ene kant wordt het groen rond deze plek gewaardeerd, aan de andere kant is dit een goede bouwlocatie. Wel moet er rekening worden gehouden met natuur, wandel- en de mtb routes die hier lopen. Dit gaat vooral om de linkerkant van de Lindsterlaan, de rechterkant van de Lindsterlaan zou wel geschikt zijn. Wel moet er worden nagedacht over de verkeersituatie, de Lindsterlaan is een drukke weg. Ook wordt er geopperd om de locatie van het hoveniersbedrijf ook voor woningbouw in te zetten, zodat er niet weer een bedrijf wordt ingesloten door woningbouw.
M5, Houtwal Zuid
Hoewel deze locatie ogenschijnlijk geschikt is voor woningbouw, valt deze voor de bewoners bij nadere overwegingen af. Er wordt veel waarde gehecht aan de natuur en historie van deze locatie. De locatie wordt gebruikt als recreatieplek en gezien als een mooi stukje natuur en authentiek deel van Marum. Ook wordt er genoemd dat het hier nat is en dus ook ongeschikt voor woningbouw.
M6, Alberdaheerd III
Deze locatie wordt over het algemeen gezien als prima bouwlocatie. M6 wordt door de meeste bewoners als een vanzelfsprekende bouwlocatie gezien. Wederom moet ook hier wel gedacht worden aan het verkeer en de ontsluiting. Het zou een goede plek zijn voor gemixt wonen maar ook om oud te worden dichtbij natuur.
M7, Kerk
Er is verwarring over de precieze locatie van M7. Mede hierom ook niet heel veel opmerkingen over deze locatie. Sommige geven aan dat het om de gemeente werf gaat, andere om de aangewezen locatie van de kerk en nog een groep die denkt dat het over het politiebureau gaat. Bewoners geven wel ook hier aan, dat als er gebouwd gaat worden het in oude stijl terug moet komen.
M8, Ijsbaan west
M8 wordt een beetje over het hoofd gezien. Deze locatie was aangewezen omdat er 2 ijsbanen zijn in Marum. Uit sommige gesprekken bleek dat de voorkeur gaat om te bouwen bij de andere ijsbaan aangezien dit een grotere locatie is naast een bestaande woningbouwlocatie. Als hier op M8 toch wordt gebouwd, is het niet geschikt voor senioren, omdat het te ver uit het centrum ligt.
M9, Tennisbaan
Over M9 zijn ook verschillende opvattingen. Volgens sommige bewoners is deze locatie al aan het ontwikkelen. Volgens andere is dit geen geschikte locatie. Een andere groep zegt dat de tennisvelden kunnen worden verplaatst naar de sportvelden of naar het noorden van Marum om plek te maken voor bouwplannen.
EXTRA LOCATIES
Sportvelden
De sportvelden in het centrum worden door een groep bewoners geopperd als nieuwe locatie. Dit omdat het centraal zou zijn met veel ruimte. Er zou hier compact kunnen worden gebouwd. De sportvelden zouden dan kunnen worden verplaatst naar bv M1. Een ongeveer even grote groep is het hier niet mee eens. De sportvelden zijn belangrijk en centraal op deze locatie en ook voor de school hebben de velden waarde. Ook worden de sportvelden door deze groep gezien als sociale ontmoetingsplek.
Uitbreiding M4
Zoals eerder genoemd, wordt de oostzijde van M4 genoemd als potentieel geschikte locatie. De bewoners noemen dat deze zijde ook richting het centrum wellicht kan worden uitgebreid. Op deze manier is het weer dichter bij het centrum en een grotere locatie.
West Marum
(Verlengde Wilpsterweg)
Deze locatie wordt aangewezen als extra locatie vanwege de ruimte en de goede ontsluitingsmogelijkheden. Er worden ideeën gedeeld over gezinswoningen, vrijstaande woningen en 2^1 kap woningen. Aan de andere kant is er een groep bewoners die deze locatie niet zit zitten voor bouwplannen vanwege de natuur.
Uitbreiding rondom 4, M6, 3
Deze locaties worden al als vanzelfsprekend gevonden om te bouwen, hierdoor wordt ook vaak geopperd om deze locaties uit te bereiden. Wel met als punt dat er wederom moet worden gelet op het verkeer en de ontsluiting en parkeergelegenheid. Ook moet er worden gelet op de zonneweiden en de eventuele bodemverontreiniging rond/in bestaande locatie 4. Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor voldoende groen dat als buffer kan werken voor de bestaande woningen.