Bekijk hier de jaarverslagen van de Rekenkamer.

Jaarverslag Rekenkamer 2023

De Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier werkt aan de hand van een vastgesteld onderzoeksprotocol. Hierin staan heldere afspraken beschreven over de werkwijze, zowel intern naar de ambtelijke organisatie als extern naar onderzoeksbureaus. 

In haar onderzoeksagenda staan de onderzoeken vermeld, die de Rekenkamer uitvoert. Alle fracties krijgen  de gelegenheid om input voor de onderzoeksagenda in te brengen. Drie fracties hebben onderwerpen aangedragen voor de onderzoeksagenda 2024. De aangedragen onderwerpen worden in 2024 besproken met het presidium waarna er een actualisatie volgt.

De Rekenkamer heeft in 2023 onderzoeken laten uitvoeren door de geselecteerde bureaus BMC en  Socianova. Ook is een onderzoek gestart door ZorgfocuZ. Daarnaast zijn er onderzoeken door de Rekenkamerleden zelf opgepakt en is er weer deelgenomen aan het onderzoek vanuit de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR), de DoeMee onderzoeken .

Het contact van de Rekenkamer met de gemeenteraad over de voortgang verloopt via de klankbordgroep van de gemeenteraad. In februari 2023 en in september 2023 hebben vergaderingen plaatsgevonden en zijn er diverse organisatorische afspraken gemaakt. De rol van voorzitter is belegd bij Alex Steenbergen en de rol van secretaris heeft Marijke Bijlsma. Van de vergaderingen zijn agenda’s en notulen gemaakt.

Er is op 30 oktober 2023 een overleg geweest met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

Fysieke vergaderingen van de Rekenkamer worden vanuit praktisch of organisatorisch oogpunt afgewisseld met digitale overleggen, afgewisseld op de middagen en in de avonduren.

Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier

De leden van de Rekenkamer zijn:

  • Jan-Willem van de Kolk, voorzitter en woonachtig te Stadskanaal
  • Avelien Haan, lid en woonachtig te Den Ham
  • Jan Brontsema, lid en woonachtig te Zuidhorn

De ambtelijke secretaris is Marijke Bijlsma.

De leden van de raadsklankbordgroep zijn:

  • Natasja Bennink, raadslid GroenLinks
  • Olga Hartman-Togtema; per maart 2023: Jeroen Betten, raadslid VVD
  • Johan de Vries, raadslid VZ Westerkwartier
  • Alex Steenbergen, raadslid ChristenUnie

De Rekenkamer vergadert in beginsel 1x per maand, met uitzondering van de zomermaanden. Tussentijds is er meermaals overleg over de voortgang van de onderzoeken.

Onderzoeken

AFGERONDE ONDERZOEKEN

Inkoop Jeugdhulp

De Inkoop van de Jeugdhulp is onderzocht in samenwerking met de andere rekenkamers in de provincie Groningen. Met de decentralisaties hebben de gemeente omvangrijke taken erbij gekregen. Omdat jeugdzorg de gemeentegrenzen overstijgt is de dit thema in samenwerking met andere rekenkamers opgepakt. De rekenkamers in de provincie Groningen hebben een opdracht uitgezet bij Socianova. De invulling van het onderzoek is na de start bijgesteld en betreft de Transitie van de Jeugdzorg.

De hoofdvraag van het onderzoek was: 

In hoeverre sluit de inkoop van jeugdhulp door de RIGG en door de individuele gemeenten aan bij de behoeften van de betrokken Groningse gemeenten en op welke wijze is deze aansluiting van vraag en aanbod te verbeteren?

De resultaten van het onderzoek, de conclusies en aanbevelingen zijn in de raadsvergadering van 10 januari 2024 door Jan-Willem van de Kolk gepresenteerd.

Ondersteuning van volksvertegenwoordigers

Ook in 2022 organiseerde de NVRR een DoeMee-onderzoek. In het onderzoek zijn inventarisaties gemaakt van de budgetten en omvang van de griffie, de Rekenkamer en de fractieondersteuning. Daarnaast zijn gegevens verzameld over het gebruik van instrumenten van de volksvertegenwoordiging, zoals het stellen van vragen, het verkrijgen van ambtelijke bijstand en het organiseren van werkbezoeken. Dit alles is verwerkt in fact sheets. De resultaten zijn verwerkt in een raadsbrief. Avelien Haan heeft een presentatie verzorgd.

Verduurzaming woon- en leefomgeving Westerkwartier

Vanwege de actualiteit heeft de Rekenkamer gekozen voor een onderzoek naar het beleid en uitvoering van de lokale energietransitie-opgave. Nadrukkelijk is ingezoomd op het inwonersperspectief. In hoeverre worden de inwoners doelmatig en doeltreffend ondersteund? Onderzoeksbureau BMC heeft dit onderzoek 16 juni 2023 afgerond. De bestuurlijke reactie is in november ontvangen en de presentatie van dit onderzoek is gehouden door de onderzoekers van BMC in het raadsoverleg van 31 januari 2024. Aanspreekpunt voor het onderzoek was Jan-Willem van de Kolk.

ACTUELE ONDERZOEKEN

Herindeling

Herindeling is een thema dat verschillende fracties graag onderzocht willen zien. De Rekenkamer heeft de formulering van dit onderzoek afgestemd en opgestart. 

In het onderzoek staat de volgende vraag centraal: Welke gevolgen heeft de herindeling op de uitvoering van het beleid op vier onderwerpen voor gemeenteraad, uitvoerders en inwoners en welke lessen zijn te leren bij het harmoniseren en ontwikkelen van beleid na de herindeling? De Rekenkamer kiest twee beleidsterreinen waarvoor nieuw beleid is gemaakt en twee terreinen waarvoor dat nog niet het geval is. De Rekenkamer maakt bij nieuw beleid de keus voor de visie op dienstverlening (Dichtbij en Duurzaam) en de Kwaliteitsvisie Openbare Ruimte. De Rekenkamer kiest daarnaast voor twee subsidieregelingen. Avelien Haan en Jan Brontsema voeren dit zelf uit. 

DoeMee onderzoek 2023 Klachtafhandeling

De centrale vraag luidt:

Op welke wijze geven decentrale overheden beleidsmatig en organisatorisch vorm aan de afhandeling van klachten, tot welke resultaten leidt dit beleid en op welke wijze wordt hierover gerapporteerd aan de volksvertegenwoordiging?

Decentrale overheden zijn gemeenten, de provincies en de waterschappen. De voksvertegenwoordiging zijn respectievelijk de de gemeenteraden, de Provinciale Staten en het dagelijks bestuur. De resultaten zijn verwerkt en worden door middel van een raadsbrief aangeboden. Aanspreekpunt namens de Rekenkamer is Avelien Haan.

Voorliggende voorzieningen sociaal domein 

De vraag is: hoe is het professionele deel van het voorliggende veld in de gemeente Westerkwartier ingericht, hoe percipiëren inwoners dit, waar liggen hiaten in het aanbod en hoe verhouden deze zaken zich met demografische ontwikkelingen in de gemeente. 

ZorgfocuZ heeft inmiddels dit onderzoek opgestart en de planning is dat het na de zomer wordt afgerond. Jan Brontsema is aanspreekpunt. 

DoeMee onderzoek 2024 Energiebesparingsplicht

Er is gekozen voor de onderzoeksvraag:

Welke inspanningen plegen gemeenten en provincies bij het toezicht en de handhaving van de energiebesparingsplicht en de informatieplicht energiebesparing en wat zijn daarvan de resultaten?

In december is er een startgesprek gehouden. Jan-Willem van de Kolk is aanspreekpunt voor dit onderzoek.

Aanbevelingen

Het college moet jaarlijks aan de raad laten weten wat er met de aanbevelingen aan het college is gedaan. (Uit: Wet versterking decentrale Rekenkamers, artikel 185a)

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de Rekenkamer, die door de raad zijn overgenomen. (…) Tevens wordt aangegeven hoe aan alle voorstellen vervolg is gegeven. (uit: Verordening gemeentelijke Rekenkamer Westerkwartier 2023, artikel 9) 

De Rekenkamer heeft de onderstaande aanbevelingen gedaan: 

Onderzoeken 2023   Aanbevelingen

Inkoop Jeugdhulp

  1. Actualiseer het beleid Sociaal Domein en versterk de informatiepositie.
  2. Maak concrete afspraken met regio, RIGG en aanbieders over de monitoring van de risico’s, die gepaard gaan met het hybride model.
  3. Maak als Groningse gemeenten afspraken over de inkoop van de middel voorzieningen en blijf de hoog specialistische voorzieningen regionaal of zelfs op bovenregionaal niveau inkopen.

Ondersteuning van volksvertegenwoordigers

  1. Bereid in de werkgeverscommissie een werksessie voor met de raad en de griffie over de omvang en werkwijze van de griffie waarbij de volgende gesprekspunten aan de orde komen.
  2. Aandacht voor scholing/training voor de raad als geheel.
  3. Het versterken van de kader stellende rol en de behoefte aan ondersteuning daarbij.
  4. Het versterken van de controlerende rol en de ondersteuning daarbij.
  5. Leg de resultaten van dit gesprek neer in een griffieplan voor de middellange termijn (5-10 jaar) en evalueer de voortgang van het plan in het presidium.
Verduurzaming woon- en leefomgeving Westerkwartier
  1. Zet in op meer capaciteit, maar denk ook na over creatieve uitvoeringskracht.
  2. Zet in op betere informatievoorziening richting inwoners, met aandacht voor doelgroepen.
  3. Denk na over regelingen vanuit doelgroepenbeleid.

Rooster Van Aftreden

Twee leden van de Rekenkamer zijn gelijktijdig benoemd en komen ook gelijktijdig voor herbenoeming in aanmerking. Om te voorkomen dat twee leden over zes of twaalf jaren tegelijkertijd stoppen is er een rooster van aftreden waarmee dit wordt voorkomen.

Mochten leden kiezen voor herbenoeming, dan wordt aan het eind van een periode door de klankbordgroep getoetst of leden nog voldoen aan het opgestelde profiel.

NaamFunctieBenoemd Einde eerste termijnHerbenoembaarEinde tweede termijn
Jan-Willem van de KolkVoorzitter1 November 20191 November 2025Ja1 November 2029
Avelien HaanLid1 November 20191 November 2025Ja1 November 2031
Jan BrontsemaLid1 November 20221 November 2028Ja1 November 2034

De Rekenkamer evalueert jaarlijks haar Rooster van Aftreden.

Financiën 

De Rekenkamer heeft een jaarbudget van €62.000. Dit komt overeen met €1  per inwoner.  De afgelopen jaren is het budget gelijk gebleven. Het budget wordt momenteel niet standaard geïndexeerd. Voor gemeenten wordt de vuistregel gehanteerd dat een budget van € 1,33 per inwoner (prijspeil 2022) gewenst is. Om de onafhankelijkheid te borgen is een ‘voldoende en zeker’ budget een voorwaarde. Omdat de kosten naar verwachting fors toenemen is indexatie van het budget belangrijk.

Vergoeding Rekenkamerleden 

De leden van de Rekenkamer ontvingen een maandelijkse vergoeding (excl. BTW) van respectievelijk 300 euro voor de leden en 350 euro voor de voorzitter. Indien Rekenkamerleden zelf onderzoek doen, mochten ze hier 75 euro per uur (excl. BTW) voor declareren. Er vindt een jaarlijkse indexering plaats, dezelfde zoals die geldt voor raadsleden. De ambtelijk secretaris wordt vanuit de griffie betaald.

Lidmaatschap NVRR 

De Rekenkamer is lid van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Deze organiseren regelmatig webinars, cursussen, opleidingen en (digitale) bijeenkomsten over alles waar Rekenkamers mee te maken (kunnen) krijgen. De Rekenkamer was vertegenwoordigd tijdens het landelijk congres van de NVRR en heeft de bijeenkomst van NVRR-regio Noord bijgewoond. De NVRR organiseert ieder jaar een DoeMee-onderzoek. 

Financieel overzicht

Tijdens het jaar 2023 heeft de Rekenkamer gewerkt aan  zeven onderzoeken. 

Van vier onderzoeken bleven de kosten zeer beperkt, omdat maximaal  gebruik kon worden gemaakt van faciliteiten die beschikbaar werden gesteld.

KostenpostKosten
(Onkosten)vergoeding Rekenkamerleden€  10.471,14

Onderzoekskosten Inwoners betrekken bij beleid

Onderzoekskosten DoeMee 2022

Onderzoekskosten DoeMee 2023

Onderzoekskosten Inkoop Jeugdzorg 

Onderzoekskosten Energietransitie 

Onderzoekskosten voorliggend veld

Onderzoekskosten Herindeling

€        300,00

€        900,00

€        500,00

€   2 .000,00

€  10.750,00

€ 22.460 ,00

€    4.125,00

Lidmaatschap NVRR

Overig

€       670,00

€       481,14

Totaal€ 52.657,28

Jaarverslag Rekenkamer 2022

De Rekenkamer werkt aan de hand van een vastgesteld onderzoeksprotocol. Hierin staan heldere afspraken beschreven over de werkwijze, zowel intern naar de ambtelijke organisatie als extern naar onderzoeksbureaus. In haar onderzoeksagenda staan de onderzoeken vermeld, die de Rekenkamer uitvoert. Alle fracties hebben de gelegenheid gekregen om input voor de onderzoeksagenda 2022-2023 in te brengen. De meeste fracties hebben van die mogelijkheid gebruik gemaakt. De agenda is in het voorjaar van 2022 ter informatie aangeboden aan de nieuwe gemeenteraad, eind 2022 is er een actualisatie gemaakt. De Rekenkamer heeft onderzoeken laten uitvoeren door geselecteerde bureaus. Ook is een onderzoek door de Rekenkamerleden zelf opgepakt en uitgevoerd. Via een digitale sessie zijn raadsleden in de gelegenheid gesteld om kennis te maken met de Rekenkamer, haar doelstelling en werkwijze. Het contact van de Rekenkamer met de gemeenteraad over de voortgang verloopt via de klankbordgroep van de gemeenteraad. In de klankbordgroep hebben begin van 2022 drie nieuwe raadsleden zitting gekregen en is er een nieuwe voorzitter. In 5 september heeft de eerste vergadering plaatsgevonden en zijn er diverse organisatorische afspraken gemaakt. De rol van voorzitter heeft Alex Steenbergen opgepakt en de rol van secretaris is belegd bij Marijke Bijlsma. Afgesproken is dat ieder half jaar een vergadering wordt ingepland, waarvoor een agenda en notulen worden gemaakt. Fysieke vergaderingen worden inmiddels nu vanuit praktisch of organisatorisch oogpunt afgewisseld met digitale overleggen.

Over de Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier

De leden van de Rekenkamer zijn:

  • Jan-Willem van de Kolk, voorzitter en woonachtig te Stadskanaal
  • Avelien Haan, lid en woonachtig te Den Ham
  • Harry van Boven, lid en woonachtig te Emmeloord (tot 1 augustus 2022).
  • Per 12 oktober: Jan Brontsema, lid en woonachtig te Zuidhorn

In juni is er een externe werving geweest voor een nieuw lid van de Rekenkamer. De klankbordgroep heeft in nauwe samenwerking met de rekenkamer de sollicitatieprocedure positief afgerond. De ambtelijke ondersteuning ging over van Michel Meerman naar Marijke Bijlsma (per februari 2022). Hiervoor is een interne werving geweest.

De leden van de raadsklankbordgroep zijn:

  • Natasja Bennink, raadslid GroenLinks
  • Olga Hartman-Togtema, raadslid VVD
  • Johan de Vries, raadslid VZ Westerkwartier
  • Alex Steenbergen, raadslid ChristenUnie

De Rekenkamer vergadert in beginsel 1x per maand, met uitzondering van de zomermaanden. Indien nodig vergadert zij vaker, dit is afhankelijk van diverse ontwikkelingen met betrekking tot de onderzoeken. 2. Onderzoeken De onderzoeken Afval en Inbreng van inwoners bij beleid zijn in 2022 afgerond.

Afgeronde onderzoeken

Afval

De kosten van afvalbeheer in de gemeente Westerkwartier liggen ongeveer 70% hoger dan in vergelijkbare gemeenten. De dienstverlening is wel hoogwaardiger dan in andere gemeenten. Inwoners zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening. Meer dan de helft van de inwoners geeft het cijfer 8 of hoger. De aanbesteding bij de inzameling van gft- en restafval is goed verlopen. De aanbesteding van de broninzameling van acht afvalstromen is aanvankelijk mislukt. In het vervolgtraject is het toch op tijd gelukt om een inzamelcontract te krijgen voor een prijs die veel dichter aansluit bij een marktconforme prijs. Dit zijn enkele conclusies van het onderzoek van de Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier naar het afvalbeleid. Het onderzoek is uitgevoerd door het gespecialiseerde onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV. Een inwoners-enquête maakte deel uit van het onderzoek. Meer dan 1.300 inwoners hebben de vragenlijst ingevuld. In het onderzoek is ook een vergelijking gemaakt met een aantal vergelijkbare gemeenten in Nederland. Op basis van de onderzoeksrapportage heeft de Rekenkamer tien aanbevelingen geformuleerd. De reactie hierop van het college van Burgemeester en Wethouders heeft niet geleid tot aanpassing van de bevindingen. Voor inhoudelijke informatie over het onderzoek en de conclusies wordt verwezen naar de rapportage van het onderzoeksbureau en de aanbevelingen van de Rekenkamer.

Inbreng inwoners bij beleid

De Rekenkamer heeft bij vijf beleidsdocumenten geanalyseerd op welke manier input van inwoners wordt gebruikt bij het maken van het beleid en de raad daarover een Rekenkamerbrief gestuurd. Participatie is een regulier onderdeel van de werkwijze voor de organisatie, maar er is geen vaste visie of werkwijze hiervoor. De Rekenkamer heeft raad en college aanbevolen om een visie op participatie te ontwikkelen en als participatie wordt gebruikt, dat te doen op basis van een startnotitie of plan van aanpak. Ook heeft de rekenkamer een aantal tips geformuleerd om op te letten bij het ophalen en bespreken van de inbreng van inwoners en organisaties. De onderzoeken Inkoop jeugdzorg, DoeMee 2022, Energietransitie en Herindeling zijn opgestart en worden in 2023 afgerond.

Actuele onderzoeken

Inkoop Jeugdzorg

De Jeugdzorg wordt onderzocht in samenwerking met andere rekenkamers in de provincie Groningen. De wens van raadsfracties is om meer grip te krijgen op het sociaal domein. Eerder heeft de Rekenkamer een rapport laten opstellen dat de raad gereedschap biedt om betere kaders te stellen ten aanzien van het maken van beleid binnen het sociaal domein. Met deze decentralisatie hebben de gemeente een omvangrijke taak erbij gekregen. Omdat jeugdzorg de gemeentegrenzen overstijgt pakt de Rekenkamer dit thema in samenwerking met andere rekenkamers op. De Rekenkamer heeft samen met andere gemeentelijke rekenkamers in de provincie Groningen een opdracht uitgezet bij een extern bureau. De invulling van het onderzoek is bijgesteld en betreft nu de Transitie van de Jeugdzorg.

DoeMee 2022

Ook in 2022 organiseerde de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies een DoeMee-onderzoek. Het thema betreft de ondersteuning van de gemeenteraad. De Rekenkamer Westerkwartier neemt deel aan dit onderzoek. De resultaten zijn bekend. Ambtelijk en bestuurlijk wederhoor volgt.

Energietransitie

Vanwege de actualiteit kiest de Rekenkamer voor een onderzoek naar het beleid en uitvoering van de lokale energietransitie-opgave. Nadrukkelijk wordt daarbij ingezoomd op het inwonersperspectief. In hoeverre worden de inwoners doelmatig en doeltreffend ondersteund? Onderzoeksbureau BMC doet dit onderzoek en de verwachting is dat rond de zomervakantie de resultaten worden opgeleverd.

Herindeling

Herindeling is een thema dat verschillende fracties graag onderzocht willen zien. De Rekenkamer heeft de formulering van een onderzoeksopdracht verkend en wil in het eerste kwartaal van 2023 deze opdracht publiceren.

Wet Versterking Decentrale Rekenkamers

De Wet versterking decentrale rekenkamers versterkt de positie van de rekenkamers. Zo biedt ze nieuwe waarborgen die van belang zijn voor een goed verloop van het onderzoeksproces en de rapportage van de bevindingen door de rekenkamer. De wet bepaalt onder andere dat het College van B&W jaarlijks een overzicht van de aan het College gedane voorstellen van de Rekenkamer doet toekomen aan de gemeenteraad, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Financiën

Hierbij is een overzicht van de financiën van de Rekenkamer gevoegd. De Rekenkamer heeft een budget van 62.000 euro. Dit komt overeen met 1 euro per inwoner. Vergoeding Rekenkamerleden De leden van de Rekenkamer ontvangen een maandelijkse vergoeding (excl. BTW) van respectievelijk 250 euro voor de leden en 300 euro voor de voorzitter. Indien Rekenkamerleden zelf onderzoek doen, mogen ze hier 60 euro per uur (excl. BTW) voor declareren. De bedragen zijn in 2021 niet geïndexeerd. De ambtelijk secretaris wordt vanuit de griffie betaald. Lidmaatschap NVRR De Rekenkamer is lid van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Deze organiseren regelmatig webinars, cursussen en (digitale) bijeenkomsten over alles waar Rekenkamers mee te maken (kunnen) krijgen. Ook kunnen we gebruik maken van hun website bij het uitzetten van vacatures en organiseren zij het actuele DoeMee-onderzoek.

Kostenpost

Kosten

(Onkosten)vergoeding Rekenkamerleden

€  13.320,70

Onderzoekskosten Inbreng inwoners bij beleid

Onderzoekskosten DoeMee 2022

Onderzoekskosten Inkoop Jeugdzorg

Onderzoekskosten Energietransitie

Onderzoekskosten Afval

€    7.279,50

€        300,00

€    2.000,00

€ 24.440,00

€    2.083,00

Lidmaatschap NVRR

Overig

€       645,00

€       356,30

Totaal

€ 50.424,50

Jaarverslag Rekenkamer 2022- infographic pdf

Jaarverslag Rekenkamer 2021

Nadat in 2020 veel aandacht was uitgegaan naar de start en het bepalen van de visie en werkwijze van de Rekenkamer, was 2021 het eerste jaar waarin de Rekenkamer zich volledig kon richten op het doen van onderzoeken. De Rekenkamer kijkt terug op een goed jaar. De Rekenkamer heeft haar eerste onderzoeken gepresenteerd.

Vanwege de corona-richtlijnen werd voornamelijk digitaal vergaderd. De continuïteit van de werkzaamheden kon daardoor gewaarborgd blijven. Onderzoeken konden, zij het met korte onderbrekingen, gelukkig doorgang vinden.

De Rekenkamer werkt aan de hand van een vastgesteld onderzoeksprotocol. Hierin staan heldere afspraken beschreven over de werkwijze, zowel intern naar de ambtelijke organisatie als extern naar onderzoeksbureaus.

In haar onderzoeksagenda staan de onderzoeken vermeld, die de Rekenkamer uitvoert. In het najaar van 2021 hebben alle fracties de gelegenheid gekregen om nieuwe input voor de onderzoeksagenda 2022-2023 in te brengen. De meeste fracties hebben van die mogelijkheid gebruik gemaakt. De agenda wordt in het voorjaar van 2022 ter informatie aangeboden aan de nieuwe gemeenteraad.

Het contact van de Rekenkamer met de gemeenteraad over de voortgang verloopt via de klankbordgroep van de gemeenteraad. Tussendoor overlegt de voorzitter van de Rekenkamer met de voorzitter van de klankbordgroep daar waar nodig. Het overleg wordt als prettig en effectief ervaren. Drie leden van de klankbordgroep stelden zich niet herverkiesbaar. De klankbordgroep dient na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 een nieuwe samenstelling te krijgen. Afgesproken is om in het najaar van 2022 de verordening van de Rekenkamer te evalueren.

Over de Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier

De leden van de Rekenkamer zijn:

  • Jan-Willem van de Kolk, voorzitter en woonachtig te Stadskanaal
  • Avelien Haan, lid en woonachtig te Den Ham
  • Harry van Boven, lid en woonachtig te Emmeloord

Ambtelijk werd de Rekenkamer ondersteund door secretaris Michel Meerman, werkzaam bij de griffie van de gemeente Westerkwartier. Michel Meerman heeft te kennen gegeven zich te willen toeleggen op het werk van raadsadviseur. De Rekenkamer draagt in 2022 Marijke Bijlsma voor als zijn opvolger.
 
De leden van de raadsklankbordgroep zijn:

  • Jacob Bos, raadslid CDA
  • Ina van Deventer, raadslid VVD
  • Alex Steenbergen, raadslid ChristenUnie
  • Han Warmelink, raadslid GroenLinks

De Rekenkamer vergadert in beginsel 1x per maand, met uitzondering van de zomermaanden. Indien nodig vergadert zij vaker, bijvoorbeeld als er gesprekken met onderzoeksbureaus plaatsvinden.

Onderzoeken

In 2021 zijn drie onderzoeken afgerond en opgeleverd. Het betreffen de onderzoeken Informatieveiligheid, Meldingen Openbare Ruimte en Sturing op het sociaal domein. Een start is gemaakt met de onderzoeken Afval en Inbreng van inwoners bij beleid.

Informatieveiligheid

Het onderzoek naar Informatieveiligheid is door de Rekenkamer zelf uitgevoerd. Het onderzoek was bij uitstek geschikt om de eigen werkwijze en de samenwerking met de ambtelijke organisatie te bepalen. Aanspreekpunten van het onderzoek waren Harry van Boven en Avelien Haan.

Op grond van het onderzoek adviseert de Rekenkamer de raad alert te zijn op mogelijke vertragingen in de beschrijving en aanpassing van de werkprocessen. Het is belangrijk te zorgen voor voldoende (financiële) middelen. De organisatie dient voldoende prioriteit te blijven geven aan het onderwerp. Ook adviseert de Rekenkamer voort te maken met investeringen in de techniek en verdere bewustwording bij ambtenaren.

Meldingen Openbare Ruimte

Elk jaar organiseert de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) een zogeheten DOE MEE-onderzoek. Aan het onderzoek Meldingen Openbare Ruimte hebben verschillende Rekenkamers deelgenomen. Gegevens tussen gemeenten kunnen vergeleken worden: doet de gemeente Westerkwartier het beter, net zo goed of slechter? Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau PBLQ. Aanspreekpunten voor het onderzoek waren Harry van Boven en Avelien Haan.

Enkele conclusies en aanbevelingen:

De gemeente Westerkwartier vermeldt niet wanneer meldingen in uitvoering worden genomen. Het valt op dat het langere tijd duurt voordat een melding is afgehandeld. De afhandeling van de meldingen duurt langer dan in andere gemeenten. Over de afhandeling van meldingen wordt niet gerapporteerd (niet intern, niet aan het college en niet aan de raad).

Uit de gegevens blijkt dat het proces naar een melding toe goed verloopt en ook dat de uitvoering van de meldingen goed is georganiseerd. De cirkel is echter niet rond. Over de uitvoering wordt de melder niet geïnformeerd. Klanttevredenheid, alsmede de ontwikkelingen in het soort meldingen, de afhandelingstermijn en de tevredenheid worden niet gemonitord. De Rekenkamer heeft de raad de aanbeveling meegegeven om het college te vragen de cirkel rond te maken.

Sociaal domein

In 2021 is het rapport over de sturing op het sociaal domein opgeleverd. Het rapport is opgesteld door het onderzoeksbureau B&A. Aanspreekpunt was Avelien Haan.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeenteraad doelstellingen en streefwaarden beter kan formuleren. De raad heeft geen grip op de mate van doelbereiking en heeft daar ook niet de juiste informatie voor. De gegevens die de raad nu ontvangt gaan vooral over de kosten en het gebruik van voorzieningen. Het is nodig om de doelen beter te formuleren, dan kan er ook meer gerichte informatie worden verstrekt.

De raad kan meer nadruk leggen op de vraag WAT ze wil bereiken. In het rapport ‘Wel informatie, geen grip’ biedt de Rekenkamer nieuwe handvatten voor het formuleren van
doelstellingen en streefwaarden om te zien of de doelen ook bereikt worden. De raad kan daardoor beter en concreter sturen op de ingewikkelde verantwoordelijkheden binnen het sociaal domein.

Afval

Afval betreft een thema dat breed draagvlak heeft bij de raad om nader te onderzoeken. Ook inwoners gaat het onderwerp aan het hart. Voor de Rekenkamer is dit het eerste onderzoek waarbij een extern bureau is gevraagd. De keus is daarbij voor RoyalHaskoningDHV gemaakt. De onderzoeksresultaten zijn in het vierde kwartaal van 2021 opgeleverd. De bestuurlijke reactie van het college van burgemeester en wethouders volgt. Aanspreekpunt is Harry van Boven.

Inbreng inwoners bij beleid

In 2021 is gestart met het onderzoek ‘Inbreng van inwoners bij beleid’.
De onderzoeksvraag voor dit onderzoek is: op welke wijze is de inbreng van inwoners opgehaald en verwerkt in beleid en besluitvorming over beleid?

Voor ieder traject worden de volgende deelvragen beantwoord:

  1. Op welke manier is de input van inwoners opgehaald? 
  2. Op welke wijze is de input van inwoners geanalyseerd tot een aantal gerichte aandachtspunten voor het beleid?
  3. Is de input van inwoners in het oorspronkelijke voorstel herkenbaar aanwezig en verwerkt?
  4. Op welke punten is het beleid in de fase van besluitvorming aangepast en betrof dat ook input van inwoners die in het voorstel is opgenomen?

De Rekenkamerleden Harry van Boven en Avelien Haan voeren dit onderzoek uit. Het streven is om het rapport in het voorjaar van 2022 op te leveren.

Financiën

Hierbij is een overzicht van de financiën van de Rekenkamer gevoegd. De Rekenkamer heeft een budget van 62.000 euro. Dit komt overeen met 1 euro per inwoner.

Vergoeding Rekenkamerleden

De leden van de Rekenkamer ontvangen een maandelijkse vergoeding (excl. BTW) van respectievelijk 250 euro voor de leden en 300 euro voor de voorzitter.
Indien Rekenkamerleden zelf onderzoek doen mogen ze hier 60 euro per uur (excl. BTW) voor declareren. De bedragen zijn in 2021 niet geïndexeerd. De ambtelijk secretaris wordt vanuit de griffie betaald.

Lidmaatschap NVRR

De Rekenkamer is lid van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers
en Rekenkamercommissies. Deze organiseren regelmatig webinars, cursussen en (digitale) bijeenkomsten over alles waar Rekenkamers mee te maken (kunnen) krijgen. Ook organiseren zij het DOE MEE-onderzoek.

Kosten Rekenkamer
KostenpostKosten
(Onkosten)vergoeding Rekenkamerleden€ 10.815,67
Onderzoekskosten Sturing op het sociaal domein€ 19.435,00
Onderzoekskosten Afval  € 15.730,00
Lidmaatschap NVRR, deelname, bezoek congres€  1.062,00
Overig€    461,43
Totaal   € 47.504,10

Jaarverslag Rekenkamer 2020

Jaarverslag Rekenkamer 2020  

De Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier is in het najaar van 2019 gestart. De eerste maanden stonden in het teken stond van kennismaking en het bepalen van de visie en werkwijze.  
 
De leden van de Rekenkamer hebben nader kennisgemaakt met de klankbordgroep van de gemeenteraad als ook met de burgemeester en de gemeentesecretaris. In een informele setting heeft een externe deskundige de Rekenkamer ondersteund bij de verheldering van de rollen en taken. Dit alles om als Rekenkamer goed en stevig van start te gaan.  
 
Tegelijkertijd is de Rekenkamer begonnen met het doen van onderzoek. De onderzoeken stonden in 2020 vrij snel in het teken van corona. Voor de Rekenkamer betekende dit dat er digitaal en telefonisch vergaderd ging worden. Onderzoeken konden, zij het met korte onderbrekingen, gelukkig doorgang vinden.  
 
In 2020 deed de Rekenkamer de eerste ervaringen op in haar werkrelatie met de ambtelijke organisatie. Door het starten van een eigen onderzoek is hier concrete invulling aan gegeven. Het eerste onderzoek betrof de informatieveiligheid. Behalve dat dit thema inhoudelijk interessant is, bood het ook de gelegenheid om kennis te maken met de ambtelijke organisatie. Het onderzoek heeft geholpen bij het helder krijgen van de werkrelatie en -processen.   
 
De Rekenkamer heeft een Reglement van Orde en Onderzoeksprotocol opgesteld en de gemeenteraad daarvan in kennis gesteld. Ook heeft de Rekenkamer een eerste onderzoeksagenda opgesteld. Aanvankelijk lag het in de bedoeling dat de leden van de Rekenkamer daartoe de fracties zouden bezoeken. Door de corona-omstandigheden zijn voor de samenstelling van de onderzoeksagenda alle fracties middels hun fractievoorzitter of -portefeuillehouder geconsulteerd door de voorzitter van de Rekenkamer.  
 
Ondanks corona kijkt de Rekenkamer terug op een goed jaar. Er zijn belangrijke stappen gezet en doelen geformuleerd. In 2021 hopen we de eerste resultaten van de onderzoeken te presenteren. 

Over de Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier

De leden van de Rekenkamer zijn:

  • Jan-Willem van de Kolk, voorzitter en woonachtig te Stadskanaal
  • Avelien Haan, lid en woonachtig te Den Ham
  • Harry van Boven, lid en woonachtig te Emmeloord

Ambtelijk wordt de Rekenkamer ondersteund door Michel Meerman, werkzaam bij de griffie van de gemeente Westerkwartier.  
 
De leden van de raadsklankbordgroep zijn:

  • Jacob Bos, raadslid CDA  
  • Ina van Deventer, raadslid VVD
  • Alex Steenbergen, raadslid ChristenUnie
  • Han Warmelink, raadslid GroenLinks

De Rekenkamer vergadert in beginsel 1x per maand, met uitzondering van de  zomermaanden. Indien nodig vergadert zij vaker, bijvoorbeeld als er gesprekken met onderzoeksbureaus plaatsvinden.

In 2020 heeft de Rekenkamer haar reguliere vergaderingen gehouden op de volgende data:

  • 6 januari (Teamdag) - kennismaking met burgemeester en gemeentesecretaris.
  • Prof. dr. Michiel Herweijer was aanwezig als adviseur.
  • 3 februari
  • 2 maart
  • 20 april
  • 18 mei
  • 15 juni
  • 6 juli
  • 7 september
  • 5 oktober
  • 2 november
  • 30 november

Vergaderingen vonden plaats in het gemeentehuis in Grootegast dan wel digitaal.

Onderzoeken

Voorafgaand aan de vaststelling van haar onderzoeksagenda heeft de Rekenkamer contact  gehad met de raadsfracties en de griffier. De raadsfracties zijn telefonisch benaderd en in de meeste gevallen is daarbij gesproken met de fractievoorzitter. De actualiteit in zn algemeen, en de inbreng van de insprekers en raadsfracties bij de perspectiefnota 2021 in het bijzonder, zijn betrokken bij de vaststelling van de onderzoeksagenda. Met twee van de genoemde onderwerpen is in 2020 een start gemaakt. Daarnaast is er een eigen onderzoek gestart en is geparticipeerd binnen het DOE MEE-onderzoek 2020.

Informatieveiligheid
Het onderzoek naar Informatieveiligheid is door de Rekenkamer zelf uitgevoerd. Griffier Jan de Jong bracht het thema aan de orde als vervolg op een eerder onderzoek dat door de toenmalige Rekenkamercommissie Westerkwartier is uitgevoerd. Het onderzoek is uitgerond en wordt in het eerste kwartaal van 2021 gepresenteerd. Aanspreekpunten van het onderzoek zijn Harry van Boven en Avelien Haan. Het budget is ca. 6000 euro.

DOE MEE Meldingen Openbare Ruimte (MOR)
Elk jaar organiseert de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR) een zogeheten DOE MEE-onderzoek. Het afgelopen jaar betrof het de Meldingen Openbare Ruimte. Aan het onderzoek hebben verschillende Rekenkamers deelgenomen. Gegevens tussen gemeenten kunnen vergeleken worden: doet de gemeente Westerkwartier het beter, net zo goed of slechter? Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau PBLQ. Binnenkort volgen de resultaten. Aanspreekpunten voor het onderzoek zijn Harry van Boven en Avelien Haan. Het onderzoek
wordt betaald door de NVRR.

Afval
Afval betreft een thema dat breed draagvlak heeft bij de raad om nader te onderzoeken. Ook inwoners gaat het onderwerp aan het hart. Voor de Rekenkamer is dit het eerste onderzoek waarbij een extern bureau is gevraagd. Conform het onderzoeksprotocol zijn drie bureaus benaderd waarbij met twee nader is kennisgemaakt. De uiteindelijke keuze hierbij is op RoyalHaskoningDHV gevallen. Zij zijn gestart met het onderzoek en hopen voor de zomer van 2021 het resultaat op te leveren. Het selectieproces om te komen tot een bureau is helder en transparant verlopen. Dit is door afgewezen bureaus bevestigd. Aanspreekpunt is Harry van Boven. Het budget is 26.000 euro (hiervan is de helft in 2020 gefactureerd).

Sociaal domein
Een voorzichtige start is in 2020 gemaakt met het onderzoek naar sturing binnen het sociaal domein. Een opdracht is geformuleerd en inmiddels zijn bureaus benaderd. In 2021 zal dit onderzoek vorm krijgen. Aanspreekpunt is Avelien Haan. Het budget: 23.500 euro.

Financiën

Hierbij is een overzicht van de financiën van de Rekenkamer gevoegd. De Rekenkamer heeft een budget van 62.000 euro. Dit komt overeen met 1 euro per inwoner.

Vergoeding Rekenkamerleden
De leden van de Rekenkamer ontvangen een maandelijkse vergoeding (excl. BTW) van respectievelijk 250 euro voor de leden en 300 euro voor de voorzitter. Indien Rekenkamerleden zelf onderzoek doen mogen ze hier 60 euro per uur voor declareren. De ambtelijk secretaris wordt vanuit de griffie betaald.

Onderzoekskosten
Het onderzoek informatieveiligheid is door de leden Avelien Haan en Harry van Boven uitgevoerd. De kosten voor het onderzoek ‘afval’ zijn in 2020 gefactureerd voor 50%. In 2021 betaalt de Rekenkamer de andere 50%.

Teamdag
De teamdag werd op 6 januari 2020 gehouden op een externe locatie. Hier is kennis gemaakt met burgemeester Van der Tuuk en gemeentesecretaris Schulting. De kosten waren voor het huren van de locatie en bijbehorende catering.

Lidmaatschap NVRR
De Rekenkamer is lid van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies. Deze organiseren regelmatig webinars, cursussen en (digitale) bijeenkomsten over alles waar Rekenkamers mee te maken (kunnen) krijgen. Ook organiseren zij het jaarlijkse DOE MEE-onderzoek.

KostenpostKosten
(Onkosten)vergoeding Rekenkamerleden11.999,33
Onderzoekskosten informatieveiligheid5.850,00
Onderzoekskosten 'Afval'13.000,00
Teamdag216,34
Introductiecursus NVRR100,00
Lidmaatschap NVRR750,00
Totaal31.915,67

Jaarverslag Rekenkamer 2019

Jaarverslag Rekenkamer 2019

Na de samenvoeging van de gemeenten Grootegast, Leek, Marum, Zuidhorn en het deel Middag van de voormalige gemeente Winsum tot de nieuwe gemeente Westerkwartier is de Rekenkamercommissie opgeheven. Het jaar 2019 is benut om de Rekenkamer op te starten. De aandacht is uitgegaan naar het werven, selecteren en  benoemen van drie leden. Woensdag 30 oktober zijn de leden van de Rekenkamer beëdigd. Eerder is een ambtelijk secretaris benoemd.
 
De Rekenkamer bestaat uit drie externe leden. Bij de werving en selectie heeft een viertal raadsleden een prominente rol gehad. Samen vormen ze de raadsklankbordgroep. Deze raadsklankbordgroep staat benoemd in de ‘Verordening op de Rekenkamer gemeente Westerkwartier 2019’ en is voor de Rekenkamer het eerste aanspreekpunt.
 
De leden van de Rekenkamer zijn:

  • Jan-Willem van de Kolk, voorzitter en woonachtig te Stadskanaal
  • Avelien Haan, lid en woonachtig te Den Ham
  • Harry van Boven, lid en woonachtig te Emmeloord

De leden van de raadsklankbordgroep zijn:

  • Alex Steenbergen, raadslid ChristenUnie
  • Jacob Bos, raadslid CDA  
  • Han Warmelink, raadslid GroenLinks
  • Ina van Deventer, raadslid VVD

Ambtelijk wordt de Rekenkamer ondersteund door Michel Meerman, werkzaam bij de griffie van de gemeente Westerkwartier. 

Vanuit de raad is er een actieve en betrokken raadsklankbordgroep samen gesteld. Deze raadsklankbordgroep heeft de sollicitatiegesprekken gevoerd en heeft drie Rekenkamerleden voorgedragen aan de raad. Voorafgaand aan de beëdiging hebben de leden van de Rekenkamer en de raadsklankbordgroep nader met elkaar kennis gemaakt.
 
De Rekenkamer heeft in 2019 twee keren vergaderd (11 november en 16 december 2019). Onderwerpen die daarbij aan de orde kwamen waren de verordening van de Rekenkamer en het nader te bepalen Reglement van Orde en Onderzoeksprotocol. De leden hebben de vergaderingen tevens benut om afspraken te maken over teamvorming, kennismaking met de organisatie, wijze van vergaderen en praktische zaken. Ook heeft de Rekenkamer besloten voortvarend aan de slag te gaan met een onderzoek.  
 
29 november 2019 hebben leden van de Rekenkamer en de ambtelijk secretaris een congres bezocht van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers in Zwolle.
 
In 2019 is gewerkt aan een stevig fundament voor de Rekenkamer van de gemeente Westerkwartier. De Rekenkamer werkt voor de gemeenteraad. Zij doet onderzoeken naar de rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid van het gevoerde beleid en zal de raad ondersteunen in haar controlerende en kaderstellende rol. De Rekenkamer wil bijdragen aan een krachtige lokale democratie. Het fundament, dat in 2019 is gebouwd, krijgt in 2020 haar beslag in een Reglement van Orde, onderzoeksprotocol en heldere positie binnen de gemeente Westerkwartier.  
 
Financiën 2019
De kosten in 2019 waren gering. De meeste kosten waren voor het opstarten van de Rekenkamer.  
 

  • Kosten lidmaatschap NVRR € 370,00
  • Advertentiekosten werving leden Rekenkamer  € 1.143,00
  • Reis- en verblijfkosten opstartfase   € 213,00
  • Totaal  € 1.726,00