De rol van de gemeente rondom her- of nevenbestemmingsopgaven is faciliterend. Deze rol geven wij vorm aan de hand van de volgende acties:

1.    Een aanspreekpunt

De beleidsmedewerker erfgoed is het eerste aanspreekpunt voor kerken. De vragen die kerkeigenaren hebben aan de gemeente komen binnen bij dit aanspreekpunt. Deze zal intern of extern de deskundigheid inschakelen om van dienst te kunnen zijn. Een aanspreekpunt maakt contact zoeken voor kerkeigenaren laagdrempelig en dit is waar we naar willen streven. U kunt het aanspreekpunt bereiken via kerkenvisie@westerkwartier.nl.

2.    Opstellen van een kerkenpaspoort

Mocht een kerkelijke eigenaar nadenken over herbestemming of nevenbestemming, dan kunnen zij bij ons een kerkenpaspoort aanvragen. Een kerkenpaspoort is een korte inventarisatie van verschillende aspecten van het kerkgebouw. Hierdoor wordt inzichtelijk waar de waarde van het gebouw ligt en waar de mogelijkheden liggen. Het kerkenpaspoort is een vertrekpunt en een handvat bij het zoeken naar een nieuwe (neven)functie van een gebedshuis. 

3.    Netwerkbijeenkomsten

Door het organiseren van tweejaarlijkse netwerkbijeenkomsten dragen we bij aan het in contact brengen van mensen uit verschillende disciplines en kerkeigenaren. Tijdens deze bijeenkomsten is er de mogelijkheid om in contact te komen met elkaar, het gesprek over religieus erfgoed open te houden, inspiratie uit te wisselen of moeilijkheden te delen.