1 Besluitenlijst

Besluit:

De besluitenlijst vast te stellen.

2 Jaarrapportage sociaal ombudsfunctionaris sept 2023- sept 2024

Besluit:

De jaarrapportage van de ombudsfunctionaris Sociaal domein voor kennisgeving aan te nemen.

3 Uitgestelde betaling percelen Zonnewal Oostwold

Besluit:

  • In te stemmen met de verzending van bijgevoegd contract inzake de grondverkoop voor het project Zonnewal Oostwold.
  • In te stemmen met de uitgestelde betaling door ECO van het eerste perceel (zie figuur 2). Waarbij de betaling verzekerd wordt door Plegt-Vos (zie bijlage 5).
  • In te stemmen met de verkoop van perceel 2 en 4 op het moment dat de bouw van de wal op dit deze percelen begint (zie figuur 2).
  • Vooruitlopend op de betaling van de grond, de eerder te maken kosten voor de herinrichting ten behoeve Zonnewal Oostwold en zonnepark Oostwold voor te schieten en in de jaren wanneer de grondtransacties plaatsvinden (vanaf 2027) te verrekenen met de grondopbrengst. Per saldo € 53.950 op kostenplaats 603020.
  • In afwijking van het garantiebeleid een voorschot van € 85.500 te verstrekken voor de te maken kosten voor de herinrichting ten behoeve van de zonnewal Oostwold en zonnepark Oostwold.
  • In te stemmen met het aangaan van een huurovereenkomst met Plegt-Vos voor de aanleg van een gronddepot ten behoeve van de zonnewal.
  • In te stemmen met het voorgestelde pakket aan omgevingsmanagement- en verkeersveiligheidsmaatregelen omtrent bouwverkeer Zonnewal en de initiatiefnemer hierover met bijgevoegde brief te informeren.
  • In te stemmen met het afwijken van het advies van afdeling ‘verkeer en vervoer’ om de firma Plegt Vos in de spitstijden (maandag tot en met vrijdag van 06:30 tot 09:00 uur en van 16:00 tot 18:30 uur) niet toe te staan om te rijden.

4 Septembercirculaire 2024

Besluit:

  1. Kennis te nemen van de septembercirculaire 2025.
  2. In te stemmen met de voorgestelde inzet van de taakmutaties en integratie- en decentralisatie uitkeringen in de septembercirculaire 2024.
  3. Deze ter informatie door te geleiden naar de gemeenteraad middels bijgevoegde raadsbrief.
  4. De uitkomsten verwerken in de documenten van de planning en controlcyclus (laatste financiële rapportage 2024, eerste bestuursrapportage 2025, begroting 2026 en meerjarenraming.
     
    1. (a) De stelpost Jeugd te laten vervallen € 1,6 mln. structureel vanaf 2026 -kostenplaats 608010
    2. (b) De toevoeging aan de Algemene Uitkering voor taakmutatie Indexatie Jeugd Demografie structureel als last te ramen: 
      € 229.000 (2026), € 457.000 (2027) en € 686.000 (2028) – kostenplaats 667120
    3. (c) De toevoeging aan de decentralisatie-uitkeringen voor openbare bibliotheken incidenteel als last te ramen: € 191.000 (2025), € 191.000 (2026) – kostenplaats 656001
    4. (d) De toevoeging aan de integratie-uitkering sociaal domein structureel als last te ramen: € 79.000 (2025) aflopend tot 
      € 73.000 (2028) – kostenplaats 664020
    5. (e) De uitzetting van het gemeentefonds met inachtneming van (a) tot en met (d) te verwerken in begrotingsjaar 2024 en het meerjarenbeeld: € 1.417.000 (2024), € 247.000 (2025), 
      € 218.000 (2026), € 35.000 (2027) en -/- € 63.000 (2028)

5 Advies subsidie SWDS IZA ontwikkelopdracht Welzijn op Recept 2024 2025

Besluit:

  1. In te stemmen met een subsidie van € 65.000 voor 2024 en 
    € 128.000 voor 2025 aan Sociaal Werk De Schans (SWDS) voor de ontwikkelopdracht IZA Welzijn Op Recept.
  2. SWDS informeren over dit besluit door middel van een beschikking.
  3. De kosten voor deze uitgaven onder regioplan IZA declareren bij IZA mandaatgemeente Groningen

6 Evaluatie Innovatiefonds

Besluit:

  1. De regeling Innovatiefonds niet te verlengen na 31 december 2024.
  2. De opbrengst als beïnvloedbare begroting mee te nemen.

7 Motie buslijn Kollum en Drachten (ID 240)

Besluit:

Bijgevoegde raadsbrief te versturen aan de raad en daarmee de motie met ID-nummer 240 af te doen.

8 Aanvraag vergoeding scholingskosten A. van der Tuuk

Besluit:

In te stemmen met het vergoeden van de scholingskosten voor de leergang Bestuurlijk leiderschap in een veranderende wereld voor burgemeester A. van der Tuuk.