Geboorteaangifte

Gefeliciteerd met de geboorte van uw kind. Om dit officieel bekend te maken, maakt u binnen drie dagen na de geboorte hiervan melding. Dit noemen we geboorteaangifte. U doet dit in de gemeente waar uw kind is geboren. Dit is wettelijk verplicht. 

Op welke dag(en) kunt u aangifte doen?

Dag van geboorte

Dag van aangifte

ZondagMaandag, dinsdag, woensdag
MaandagDinsdag, woensdag, donderdag
DinsdagWoensdag, donderdag, vrijdag
WoensdagDonderdag, vrijdag, maandag
DonderdagVrijdag, maandag
VrijdagMaandag, dinsdag
ZaterdagMaandag, dinsdag

Hoe werkt het?

De vader, (duo)moeder of iemand anders die bij de geboorte aanwezig was, doet aangifte van de geboorte. Geboorteaangifte doet u online met uw DigiD via onze website. Indien u geen DigiD heeft, dan kunt u een afspraak maken in een van de gemeentehuizen.

Wat moet ik doen?

Doe aangifte bij de gemeente waar uw kind geboren is. Is uw kind geboren in de gemeente Westerkwartier, dan kunt u op de volgende manieren geboorteaangifte doen:

  • Online met uw DigiD. Tijdens de digitale aangifte moet u een verklaring van de verloskundige/arts uploaden. Is er een erkenning geweest vóór de geboorte, dan moet u ook de kopie van het document (akte) van erkenning uploaden. Als u digitaal geboorteaangifte hebt gedaan, hoeft u niet meer langs te komen op het gemeentehuis. U krijgt per post een bevestigingsbrief waarin de gegevens van uw kind staan.
  • Tijdens openingstijden bij de afdeling Inwonerszaken in één van de gemeentehuizen. U moet daarvoor een afspraak maken.

Welke documenten heb ik nodig bij een online aangifte?

Voor een digitale aangifte van geboorte heeft u de volgende documenten nodig:

  • een verklaring van de arts of de verloskundige;
  • kopie (uittreksel) van de erkenningsakte ongeboren kind (als er een erkenning heeft plaatsgevonden vóór de geboorte);
  • eventueel: akte van naamskeuze.

Wat moet ik meenemen naar het gemeentehuis?

Komt u op het gemeentehuis langs voor de geboorteaangifte, neem dan de volgende documenten mee:

  • geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet;
  • geldig identiteitsbewijs van de moeder;
  • verklaring van de arts of de verloskundige;
  • trouwboekje (niet verplicht);
  • kopie (uittreksel) van de erkenningsakte ongeboren kind (als er een erkenning heeft plaatsgevonden vóór de geboorte);
  • eventueel: akte van naamskeuze.

De moeder en duomoeder die getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, nemen een verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee als de donor anoniem is.

Keuze achternaam

Als ouders bepaalt u welke achternaam uw kind krijgt. U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Dit kunt u vóór de geboorte doen of bij de geboorteaangifte. Alle volgende kinderen uit het gezin krijgen automatisch dezelfde achternaam als uw eerste kind.

Wilt u tijdens de geboorteaangifte de naamskeuze doen, dan is het niet mogelijk om digitale aangifte van de geboorte te doen. In dat geval moeten beide ouders aanwezig zijn om de geboorteakte te tekenen en daarmee de naamskeuze tot stand te brengen.

Geboorteakte

De gemeente maakt na de aangifte een document op, dat noemen we de geboorteakte op. In de geboorteakte staan de voornaam of voornamen en de achternaam van uw kind. Ook de namen van de ouders, de geboortedatum, -tijd en -plaats staan hierin. U kunt uiteraard een kopie (uittreksel) van de geboorteakte krijgen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Anne KCC

Onze medewerkers helpen u graag.